І.П. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Торжество народної етики. Наталка як уособлення кращих рис української жінки
Тема. І.П. Котляревський. П’єса «Наталка Полтавка». Торжество народної етики. Наталка як уособлення кращих рис української жінки.
Мета: допомогти учням глибше усвідомити причини конфлікту між героями твору, художнє втілення, розв’язання його автором відповідно до норм народної моралі й етики;
розвивати навички аналізу драматичного твору та цілісного його сприйняття;
виховувати почуття гідності, цінності особистого щастя, гуманізм і толерантність, активну життєву позицію.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, книжкова виставка.
Тип уроку: урок-узагальнення.
Хід уроку
І. Оголошення теми й мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Перевірка домашнього завдання.
Групи презентують свою роботу.
1 група. Учні характеризують героїню Наталку, підтверджуючи свої судження цитатами з твору, прикладами, розігруванням діалогів.
2 група. Учні характеризують возного та виборного, відзначаючи їх негативні і позитивні риси.
3 група. Учні характеризують Терпилиху, висловлюють своє ставлення до її вчинків.
4 група. Учні характеризують Петра й Миколу, знаходять у їхніх характеристиках спільне та відмінне.
Слово вчителя. Отже, охарактеризувавши героїв п’єси, ми переконалися в тому, що справжнє почуття любові возвеличило їх. Наталці надало сили і впевненості. Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого, Терпилиху застерегло від фатальної помилки, а возного змусило вперше в житті зробити добре діло.
Диспут «Щастя – не слава, не грощі, все це минає. Щастя – це друзі хороші, шана людськая».
Слово вчителя. Ми визначаємо «Наталку Полтавку» як соціально-побутову п’єсу. Автор же назвав свій твір «опера малоросійська в двох діях».
- Як ви думаєте, чому Котляревський дав своєму творові таке визначення?
На дошці.
Опера – вид музичного мистецтва; художній твір, зміст якого втілюється в сценічних музично-поетичних образах і в якому органічно поєднуються вокальна й інструментальна музика, драматургія, образотворче мистецтво й хореографія.
Слово вчителя. Над музичним оформленням опери-п’єси працювало багато композиторів. У широке сценічне життя «Наталка Полтавка» увійшла з музикою геніального Миколи Лисенка, котрий протягом 1864-1889 років написав чудові мелодії. М.В. Лисенко – геніальний український композитор, основоположник національної музики.
Учениця виконує пісню «Віють вітри, віють буйні»
- Чи співпадає ліричний образ, який створила учениця, із образом Наталки, який створив І. Котляревський?
- Що головна героїня хоче показати глядачам цією піснею?
- Яка мелодія пісні?
- Що ви відчували, коли звучала ця пісня?
- А ще які пісні зустрічаються у п’єсі?
Повідомлення учня «Пісні у п’єсі «Наталка Полтавка». (Див. додаток 1)
ІІІ. Підбиття підсумків.
Творча робота «Мої роздуми над п’єсою «Наталка Полтавка».
IV. Домашнє завдання.
Закінчити творчу роботу. Підготуватися до тематичної контрольної роботи.
Додаток 1
Пісні з «Наталки Полтавки»
- «Віють вітри, віють буйні».
- «От юних літ не знал я любові».
- «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву».
- «Дід рудий, баба руда».
- «Ой під вишнею, під черешнею».
- «Всякому городу нрав і права».
- «Ой доля людськая – доля єсть сліпая!»
- «Ой мати, мати! Серце не вважає»
- «Чи я тобі дочко, не добра желаю».
- «Ей, Наталко, не дрочися!»
- «Де згода в сімействі».
- «Чого ж вода каламутна, чи не хвиля збила?»
- «Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві».
- «Сонце низенько, вечір близенько».
- «Вітер віє горою, любивсь Петрусь зо мною».
- «У сусіда хата біла, у сусіда жінка мила».
- «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому».
- «Що за того Петруся».
- «Підеш, Петре, до тієї, яке тепер любиш».
- «Ворскло, річка невеличка».
- «Ой я дівчина Полтавка».
- «Начинаймо веселиться».
За своїм змістом, мотивами і жанровими особливостями серед цих пісень є ліричні («Віють вітри, віють буйні», «Сонце низенько, вечір близенько», «Чого вода каламутна…»), історичні («Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві»), бурлацькі («Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»), жартівливі («Дід рудий, баба руда», «Ой під вишнею, під черешнею»), сатиричні («Всякому городу нрав і права») тощо.
Ці пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб.
Наприклад, жартівливо-гумористична пісня «Ой під вишнею, під черешнею» дуже пасує до ситуації, що склалася: залицяння підстаркуватого пана возного до молодої, вродливої Наталки. Влучно і дотепно пісня висміює цього невдаху-залицяльника.
А пісні «Віють вітри, віють буйні», «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», «Ой мати, мати! Серце не вважає» передають сум і тугу дівчини, розлученої з коханим.
Сатирична ж пісня «Всякому городу нрав і права» – це художньо-образне виявлення «філософії» возного – крутія, хабарника, пана; філософії, що виправдовує соціальну нерівність: підлеглість бідного багатому, виправдовує несправедливість, кругову поруку, хижацтво і брехню.
Патріотичні мотиви звучать у піснях «Ворскло, річка невеличка», «Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві».