Конкурс знавців української літератури 7 клас
28.04.2015 18:25
- Де й коли народився Т. Шевченко, в якій родині? (Народився на Черкащині 1814 р. в родині кріпаків)
- Яким було дитинство Шевченка? (Тяжким, сирітським)
- Який талант мав Тарас? (Малярський)
- Як Шевченко опинився в Петербурзі? (Пан виїхав туди разом із прислугою)
- Яким чином талановитий хлопець опинився на волі? (Його викупили друзі, відомі митці)
- Як називається найвідоміша книга Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)
- За що Шевченко був арештований і відправлений на заслання? (За участь у таємному культурно-просвітницькому товаристві і написання антицарських віршів)
- У якому віці Шевченком був написаний вірш «Мені тринадцятий минало» і що на це вказує? (У дорослому, про це говорить остання строфа)
- Як змінюється настрій ліричного героя вірша «Мені тринадцятий минало»? (Радість, замилування – відчай – радість – гнів)
- Як називається художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь – рисах характеру, властивостях предметів чи явищ? (Контраст)
- Який художній засіб ужитий письменником у рядках: «Та недовго сонце гріло, недовго молилось… Запекло, почервоніло і рай запалило»? (Метафора)
- Хто та дівчина в автобіографічному вірші Шевченка «Мені тринадцятий минало», про яку згадує поет? (Сусідка Оксана, перше кохання юного Тараса)
- Які нагороди отримав Шевченко за свої твори живопису? (Три срібні медалі)
- Назвіть теми ранніх творів Шевченка. (Тяжка жіноча доля й історичне минуле України)
- Як називається ліро-епічний твір історичного або героїчного змісту, часто з елементами фантастики? (Балада)
- Який твір Т. Шевченка починається словами «Реве та стогне Дніпр широкий»? (Балада «Причинна»)
- Який характер пейзажу, поданого на початку балади «Тополя»? (Романтичний)
- До кого постійно звертається автор у баладі «Тополя»? (До дівчат)
- Як почувалася дівчина, не дочекавшись козака? (Страждала, втратила бажання жити)
- Що радила мати дочці? (Вийти заміж за багатого, але старого нелюбого чоловіка)
- Як називається художній прийом, коли один образ перетворюється на інший, наприклад, людина в рослину? (Метаморфоза)
- Чим балада «Тополя» схожа на народну пісню? (Повторами, поетичними звертаннями, зменшувально-пестливими словами)
- Які мотиви присутні в баладі? (Мотиви самотності, розлуки, туги за коханим)
- Яка ідея балади «Тополя»? (Незнищенність справжнього кохання, вірність почуттям)
- Що вразило Т. Шевченка під час першої подорожі Україною 1843 р.? (Тяжка неволя й страждання народу)
- Де працював Шевченко після завершення 1845 р. навчання в Петербурзькій Академії мистецтв? (У Київській археологічній комісії)
- Що спонукало Шевченка до написання «Заповіту»? (Тяжка хвороба, сумний настрій)
- Що таке заповіт узагалі і що означає це поняття у вірші Т.Г. Шевченка? (Остання воля, дарування майна; у поета – духовні настанови)
- Які мрії поета втілилися у вірші «Заповіт»? (Залишитися навічно в рідному краї, побачити свій народ вільним)
- Який вид опису використаний у рядках: «Щоб лани широкополі, і Дніпро, і кручі було видно, було чути, як реве ревучий»? (Пейзаж)
- Які художні засоби є у рядках: «І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом»? (Епітети, повтор, інверсія)
- Яке слово у вірші є авторським неологізмом, тобто створене самим письменником? (Широкополі (лани))
- Який художній засіб використаний у рядку «Як реве ревучий»? (Тавтологія)
- Що означають слова «…а до того – я не знаю Бога»? (Поет настільки охоплений переживаннями за долю народу, що не зважає ні на що інше, навіть особисте)
- Яка ідея поезії Т. Шевченка «Заповіт»? (Боротьба за волю)
- Чи вдалося виконати заповіт Великого Кобзаря і як? (Так. Поета поховано в Каневі над Дніпром, Україна здобула волю і Шевченка шанують в усьому світі)
- Про кого і про що в письменника М. Стельмаха були найкращі спогади? (Про батьків і дитинство)
- Коли виявилася схильність Михайла до літературної творчості? (Ще в початковій школі)
- Де був письменник під час Другої світової війни? (Воював за батьківщину)
- Хто ще, крім Мизайла Панасовича, був знаменитим у сім’ї Стельмахів? (Син, письменник Ярослав Стельмах)
- Чого злякався хлопчик після розповіді діда про те, як сонце відмикає золотими ключами землю? (Що сонце може, як мама, загубити ключі)
- Як називається умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності і з метою стисло і яскраво передати суть чогось або певну ідею? (Символ)
- Як називається авторська оповідь письменника про самого себе, власне життя або якийсь його період, побудована на спогадах (своїх чи інших людей)? (Автобіографічний твір)
- Яка слабкість (а на думку інших – дурість) була у малого Михайлика? (Пристрасть до читання)
- Хто навчив героя-оповідача «любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту…», від кого він почув «про калиновий міст»? (Від матері)
- Що подумав Михайлик про жінку, яка дякувала йому зі слізьми за насіння, котре він дав її хлопчикові? (Що це його доля)
- Хто настоював на подальшому навчання сина, чим родина пожертвувала заради цього? (Мати; продали корову)
- Символом чого є «гуси-лебедята» з народної казки, про яку згадує малий Михайлик? (Символом рятівників із біди)
- Що вмів Михайлик у свої дев’ять років? (Умів, на відміну від багатьох однолітків, читати і захоплюватися книжками)
- Про кого це сказано: «Чорнява, худенька. Очі в неї карі, з краплинами роси, … а губи відстовбурчились рожевим потрісканим вузликом…»? (Про Любу, подружку Михайлика)
- Що все життя вабило й хвилювало автора? (Зорі)
- Що навчило Михайлика бігати швидше за всіх? (Відсутність чобіт)
- Що, на думку Михайликового батька, найголовніше у житті? (Свіжа сорочка і чиста совість)
- Чим за особливостями жанру та героями-оповідачами схожі «Гуси-лебеді летять…» М. Стельмаха і «Зачарована Десна» О. Довженка? (Це автобіографічні повісті, у них присутні ліричні герої – малі хлопці й дорослі митці)
- На які тяжкі часи в історії України припало дитинство Гр. Тютюнника? (Голодомор, війна)
- Що трапилося з батьком письменника? (Він був незаслужено репресований)
- Звідки Гр. Тютюнник брав сюжети своїх творів? (Із власної біографії, зі спостережень)
- Куди й навіщо йшов Климко? (До Слов’янська по сіль)
- Для чого хлопцеві потрібна була сіль? (Щоб виміняти її на продукти)
- Як називається такий вид опису: «Климко йшов босий, у куцих штанчатах, сірій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в дядьковій Кириловій діжурці»? (Портрет)
- Чим за жанром є твір «Климко» Гр. Тютюнника? (Повістю)
- Якого приблизно віку був Климко, герой однойменної повісті Гр. Тютюнника? (Десяти-одинадцяти років)
- Чим був дивний тогочасний базар? (Не продавали, а міняли товар на продукти)
- Як поводився бородань із возом продуктів? (Грубо, нахабно, зухвало)
- Чому вчителька не захотіла міняти свою трояндову сукню на харчі у бороданя? (Була гордою, не хотіла, щоб її сукня опинилася в таких людей)
- Про який час ідеться у повісті Гр. Тютюнника? (Про Другу світову війну)
- Чому Зульфат пошпурив каменюку в бороданя на возі? (Бо той образив його вчительку)
- Як звали маленьку донечку Наталі Миколаївни? (Оля)
- Чому хлопці запросили вчительку жити з ними у ваговій? (Бо вона була сама, і її квартиру сплюндрували окупанти)
- Чому Наталя Миколаївна сказала: «Я рада за вас, мої хлопчики, я просто щаслива»? (Бо діти виявилися вірними, відданими вихованцями, готовими прийти на допомогу)
- Хто така Ліна Костенко, звідки родом, із якої сім’ї? (Сучасна українська поетеса, з Київщини, з учительської родини)
- Який історичний роман у віршах Л. Костенко став подією у літературному житті України й відзначений найпочеснішою Шевченківською премією? («Маруся Чурай»)
- Які твори Л. Костенко вивчалися в шостому класі? («Дощ полив», «Пісенька про космічного гостя», «Кольорові миші»)
- Який художній засіб використовує поетеса для змалювання зими у поемі «Чайка на крижині»: «В цьому році зима не вдягала білої свити, часом вже й приміряла, та хтось її знову крав. Пошукала, поплакала… Бідувала в старій із торішніх зів’ялих трав»? (Метафора, персоніфікація)
- Як називаються художні засоби, вжиті у виразах «стелися рядно», «каміння берегове», «по Одрі – темній, широкій», «вода весняна»? (Інверсія)
- Із чого, за словами поетеси, складаються крила людини? (Із правди, чесності, довір’я, вірності, працьовитості, мрії)
- Як називається композиція з двох самостійних, але пов’язаних спільним ідейним задумом змістом і провідними мотивами мистецьких творів? (Диптих)
- Чому, коли поета Василя Симоненка попросили розповісти про себе, він відповів: «Я – українець. Оце і вся моя автобіографія»? (Бо він розділив усі труднощі, всі болі й радощі свого народу)
- Хто з великих українців були духовними наставниками В. Симоненка? (Т.Шевченко, Г.Сковорода)
- Кого з рідних поет вважав своїми першими «навчителями»? (Діда Федора й маму)
- Який твір В. Симоненка вчили у п’ятому класі? («Цар Плаксій і Лоскотон»)
- Які образи-символи присутні у вірші «Лебеді материнства»? (Лебеді, біла хата, верби, тополі)
- Кого, за віршем В. Симоненка «Лебеді материнства», людина не може вибирати? (Матір і Батьківщину)
- Як називається художній засіб, ужитий автором у висловах «лебеді рожеві», «зорі сургучеві», «танцювали лебеді», «заглядає казка» і подібні? (Інверсія)
- Хто такі «нові Колумби й Магеллани»? (Мандрівники, першовідкривачі, мрійники)
- Що значать поетичні рядки вірша «Гей, нові Колумби й Магеллани…»: «В океані рідного народу відкривай духовні острови!» (Пізнавай звичаї, традиції, джерела менталітету, сили духу й мужності народу)
- Яка основна думка поезії В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…»? (Кожна людина неповторна; треба берегти й цінувати життя)
- Кому присвячений вірш В. Симоненка «Перехожий»? (Ліні Костенко)
- Що спільне для всіх віршів В. Симоненка, з якими ви ознайомилися? (Глибока емоційність, щирість, патріотизм, романтизм, життєлюбність)