Леся Українка. Огляд життя і творчості. Поезія «Хотіла б я піснею стати»

26.11.2014 12:28

               Тема. Леся Українка. Огляд життя і творчості. Поезія «Хотіла б я піснею стати».

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичних творів, висловлення своїх суджень про них; виховувати життєвий оптимізм, цілеспрямованість, гуманізм.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до творів (морські краєвиди, зоряне небо і под.), аудіозапис романсу К. Стеценка «Хотіла б я піснею стати», мультимедійний проект.

Хід уроку

І. Повідомлення теми, мети та завдань.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Вікторина «Що пам’ятаю про Лесю Українку».

  1. Край, у якому народилася Леся Українка. (Волинь)
  2. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
  3. Ім’я матері Лесі. (Олена)
  4. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
  5. На якому музичному інструменті добре грала Леся? (Фортепіано)
  6. Прізвище письменниці до одруження. (Косач)
  7. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
  8. Відомий твір письменниці – «Казка про Оха-…» (Чародійника)
  9. Де навчалась Леся? (Вдома) Чому?
  10. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
  11. Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка)
  12. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Життя і творчість Лесі Українки (мультимедійний проект)

Слово вчителя про вірш «Хотіла б я піснею стати». У 1899 році у Львові вийшла поетична збірка Лесі Українки «Думи і мрії». Збірка відкривалася поемами «Давня казка» і «Роберт Брюс, король шотландський», далі – поетичні цикли «Мелодії», «Невольничі пісні», «Відгуки».

         У циклі «Мелодії» вміщені справжні поетичні перлини – «Хотіла б я піснею стати» і «Давня весна».

  1. Виразне читання поезії.
  2. Словникова робота.

Сюю – цю;

луна – відголос;

хибким – хистким, таким, що хвилюється, знаходиться у неспокої;

гучне – голосне, те, що шумить.

  1. Бесіда за питаннями:
    • Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
    • Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?
    • Яке значення мала пісня в житті письменниці?
    • Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
    • Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?
    • Як даний твір поетеси пов'язаний з її життям?
    • Опишіть море. Застосовуючи текст поезії («Хвилі прозорі», «море хибне, гучне»). Про що це свідчить?
    • Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
    • Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?
    • Які враження на вас справила ця поезія Лесі Українки?
  2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
  • Визначте основну думку вірша.
  1. Художні особливості поезії.

Епітети: «ясна хвилина», «ясні зорі», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі»,море хибне», «щастя таємне».

Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».

Повтори: «ясніші… яснії», «гучніше… гучне», «мої…», «моє…».

Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунали мрії».

  1. Визначення розміру вірша. (тристопний амфібрахій)

Слово вчителя. Цей вірш перетворився на блискучий романс, музику до нього написав видатний український композитор Кирило Стеценко.

Прослуховування аудіозапису пісні.

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

Літературний диктант.

  1. Де народилася Леся Українка? (у Новограді-Волинському)
  2. Коли народилася Леся Українка? (25 лютого 1871 р.)
  3. Якою дитиною була Леся у сім’ї? (другою)
  4. Коли Леся написала свій перший вірш? (у 9 років)
  5. Як називається перший вірш? («Надія»)
  6. Кому він присвячений? (тітці Олені, засланій у Сибір)
  7. Який підручник написала Леся Українка для своєї молодшої сестри? («Стародавня історія східних народів»)
  8. Як називається перша збірка віршів? («На крилах пісень»)
  9. До якої збірки входить поезія «Хотіла б я піснею стати»? («Думи і мрії»)
  10. Тема поезії «Хотіла б я піснею стати» (бажання ліричної героїні стати піснею, яка була б відомою в усьому світі)
  11. Хто написав музику до поезії «Хотіла б я піснею стати»? (Кирило Стеценко)
  12. Які враження на вас справила поезія «Хотіла б я піснею стати»?

VI. Підбиття підсумків уроку.

         Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Продовжіть речення.

«Найбільше мені запам’яталося…»

VII. Домашнє завдання.

         Вивчити напам’ять «Хотіла б я піснею стати…».