Що треба знати про права та обов'язки дітей

12.09.2015 11:43

Тема. Що треба знати про права та обов’язки дітей?

Мета: прищеплювати почуття гідності та поваги до прав та свобод людини, дати загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності;

виховувати почуття правової самосвідомості, уміння дотримуватися правових свобод та обов’язків дитини, пошану до законів України.

Обладнання: Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, пам’ятка «Куди звертатись по допомогу, коли порушують твої права».

 

Ти знаєш, що ти – людина.

 

Хід години спілкування

 

І. Оголошення теми та мети

Вступне слово вчителя.

Права людини починаються з прав дитини. Це підтверджено в Конвенції про права дитини. Цей документ створений для того, щоб захистити дітей і надати найкращі умови для розвитку та реалізації прав дитини. У Конвенції підкреслюється, що діти мають право на свою думку, щоб при вирішенні будь-яких питань враховувалися інтереси дітей якнайкраще. Це означає, що кожен із вас має право не тільки мати свою думку, але й відстоювати її. Все, що принижує вас, шкодить та робить боляче з метою залякати – це порушення ваших прав.

Звучить аудіозапис пісні О. Білозір «Неповторна кожна людина».

 

ІІ. Основний зміст роботи

Учитель. У Конвенції прав дитини записано: «Дитиною вважається кожна людська особа до досягнення нею 18-ти. Дитина потребує особливої охорони і піклування як до так і після народження».

 

 

Конвенція – це просто

Оголошення всіх прав,

Є права і в дітей, звичайно.

Треба, щоб усяк їх знав.

Знайте, що усі ви – рівні

Від народження в правах,

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синій птах…

Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто в усьому світі

Їх не сміє ображать!

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружить,

І за правилами слід всім,

По закону треба жить.

Учитель. Назвіть права дитини.

Діти називають права ланцюжком.

  • Кожна дитина має невід’ємне право на життя.
  • Кожна дитина має право на ім’я і громадянство з моменту народження.
  • Всі діти мають право на повноцінне і здорове харчування.
  • Всі діти мають право на медичне обслуговування.
  • Всі діти мають право на навчання.
  • Всі діти мають право на піклування і любов.
  • Всі діти мають право на гру.
  • Всі діти рівні.
  • Діти можуть зустрічатись, з ким бажають.
  • Діти мають право вибирати віросповідання.
  • Діти мають право на інформацію.
  • Всі діти мають право висловлювати свої думки.
  • Жодна дитина не може бути примушена до праці.
  • Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.

Учитель.

  • Який основний Закон України? (Конституція)
  • Саме у Конституції зафіксовані права людини. Назвіть їх.

Відповіді учнів.

  • Право на життя та розвиток – головне право людини.
  • Право на особисте життя.
  • Право дитини знати своїх батьків, право на піклування та можливість виховуватись у сім’ї.
  • Право на свободу думки, совісті, релігії та поглядів.
  • Право на свободу асоціацій і свободу мирних зібрань.
  • Право на утримання, передачу, доступ до інформації.
  • Відповідальність батьків за виховання дитини.
  • Права дитини-сироти.
  • Відповідальність закладів, які опікуються дітьми.
  • Право на користування послугами системи охорони здоров’я.
  • Право на отримання освіти.
  • Право дитини на соціальне забезпечення і належний рівень життя.
  • Право на захист від економічної експлуатації.
  • Право на захист від незаконного вживання наркотичних засобів та психотропних речовин.
  • Право на захист від усіх форма сексуальних розбещень.
  • Права дитини-інваліда і дитини з вадами фізичного та розумового розвитку. Права дитини, яка стала жертвою жорстоких, нелюдських або інших видів поводжень, що принижують гідність.

Учитель. Нагадаю вам, що у кожного є друзі і вороги. Одні на сторожі, як Ангел-Хранитель, оберігають вас від усього, що заважає на шляху до здійснення вашої мети (стати справжньою людиною, особистістю), а другі, вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток. Здогадалися, хто вони?

         У невеличкій сценці ви зараз побачите й почуєте, як вони змагаються за владу над вами.

 

Розігрування сценки.

         Хлопчик, накрившись, лежить, удаючи сплячого. Дзвонить будильник. Герой накривається з головою. Зусібіч до нього підходять Обов’язок, Совість, Лінь і Байдужість.

Обов’язок. Прокидайся, пора збиратися до школи.

Лінь. Поспи ще трішки, постіль така м’якенька, ковдра така тепленька… А тобі так не хочеться вставати, з приємним сном розлучатись…

Обов’язок. Кілька гімнастичних вправ – і сон як рукою зніме. А холодна водичка поверне бадьорість, подарує добрий настрій.

Лінь. Який ти немилосердний, Обов’язку! А я – добра, я жалію, я хочу добра.

Совість. Знаємо твою «доброту»! Послухавши тебе, учень не встигне зробити зарядки, одягнеться абияк, снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоров’я.

Байдужість. Ой-ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше і встигнути.

Обов’язок. І на уроки спізнитись. А на першому уроці – підготовка до контрольної роботи. Без серйозної підготовки не справитись.

Байдужість. Можна спокійно списати й одержати той самий бал, а іноді й вищий.

Совість. Тобто скористатись плодами чужої праці? І не соромне буде отримати незаслужений бал?

Лінь. Що таке сором? І задля нього тратити нервові клітини? Ні, краще без зайвих зусиль…

Обов’язок. А в результаті – ні знань, ні розвитку. Застій і деградація. Цього ви бажаєте? Таке ваше добро? Адже відомо, що «лінь – мати усіх вад» (В.Сухомлинський). Саме від лінощів починається падіння.

Лінь. Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.

Обов’язок. Бо «подолання труднощів – це шлях до стійкості духу, міцності переконань» (В. Сухомлинський). А без них немає особистості.

Байдужість. Ой, замучив: труднощі, завдання, обов’язок, дисципліна… Обійдемось без них!

Совість. Геть звідси! Вашої влади тут нема!

Лінь. А це ми побачимо, чия влада сильніша. Поспи ще, хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече…

Обов’язок. Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов’язок! (Учень швидко відкидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко).

Голос матері. Синку, пора вставати.

Учень. Доброго ранку, мамусю! Я вже на ногах (починає робити вправи).

Лінь і Байдужість зникають.

Обов’язок і Совість. Ходімо, друже, у нас сьогодні нелегкий, але цікавий день! (Разом виходять).

 

Учитель. На жаль, у житті ще трапляються порушення законів, особливо це типово в разі захисту права неповнолітніх. Тому познайомимося із пам’яткою

 

«Куди звертатися по допомогу, коли порушують твої права».

1.     До дорослих, яким довіряєш.

2.     До міліції за телефоном 102.

3.     До психологічної служби, скориставшись телефоном довіри.

4.     До опікунської ради у своєму районі.

5.     До громадських організацій, що опікуються проблемами молоді.

 

Учитель. Крім прав кожна дитина має обов’язки. Назвіть обов’язки, які мають діти.

  • Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навичками.
  • Дотримуватись вимог законодавства України.
  • Дотримуватись моральних та етичних норм.
  • Виконувати вимоги статуту школи.
  • Берегти природу, пам’ятки історії і культури.

 

ІІІ. Підсумок.

         «Мікрофон».

  • Я запам’ятав (ла), що…

Учитель.

  • Ось і закінчилася година спілкування. Я впевнена, що ви дізналися багато повчального для себе.

Хочеш Людиною справжньою стати,

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди!