Т.Г. Шевченко. Творче життя поета. «Мені тринадцятий минало»
Тема. Т.Г. Шевченко. Творче життя поета. «Мені тринадцятий минало».
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета;
проаналізувати його автобіографічний твір;
формувати та розвивати навички комунікативної, інформаційної компетентності учнів;
виховувати почуття гуманізму та оптимізму як головних рушійних сил у житті, прищеплювати риси доброти і співчуття.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, презентація «Життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка», аудіозапис твору «Мені тринадцятий минало».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
- Що вам відомо про Т.Г. Шевченка?
- Які поетичні твори Тараса Григоровича ви вчили у попередніх класах?
- Що ви пам’ятаєте про викуп Т.Г. Шевченка з кріпацтва?
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Перегляд презентації «Життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка» (самостійно виконана окремими учнями).
2.Робота з підручником.
- Що нового довідалися із побаченого та прочитаного?
- Як зараз вшановують пам'ять поета?
3.Виразне читання поезії Т.Г. Шевченка «Мені тринадцятий минало» учителем напам’ять.
4.Бесіда.
- Про що вам думалося, що уявлялося, коли ви слухали поезію?
- Чи всі слова зрозумілі?
5.Словникова робота.
До паю – на обід;
приязно – добре;
рай – тут: благодатне, гарне місце;
помарніло – потемніло, поблідло, захмарилося;
плоскінь – рослина, з якої потім робили прядиво, нитки й ткали полотно.
6.Робота в парах.
Поділити текст поезії на частини і дібрати до кожної із них заголовок.
Орієнтовний план.
1. Малому Тарасику приязно і весело було.
2. Гірка реальність.
3. Зустріч із дівчиною.
4. Усе бридня!
7.ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ. «Мозковий штурм».
- Чи можемо ми стверджувати, що ліричний герой є автопортретом поета?
8.Робота за ілюстрацією.
- Чи точно художник проілюстрував, на вашу думку, зміст поезії «Мені тринадцятий минало»?
- Який фрагмент із твору зображено?
IV. Закріплення знань, умінь та навичок.
Розгадування кросворда.
- Відгадавши кросворд, у виділеному вертикальному рядку ви прочитаєте назву першої поетичної збірки Т.Г. Шевченка.
1. Що вибирала дівчина при дорозі? (Плоскінь)
2. Як спочатку молилося хлопчику-пастушку? (Приязно)
3. До кого звертався у своїх молитвах сирота? (Бог)
4. Що втерла дівчина, прийшовши втішити хлопчика? (Сльози)
5. Як називає поет місце, де людині добре? (Рай)
6. Який художній засіб ужитий у виразі «рай запалило»? (Метафора)
Відповідь: Кобзар.
V. Підбиття підсумку уроку.
Інтерактивна вправа «Продовжіть речення».
Поезія «Мені тринадцятий минало» вразила мене…
VI. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати, аналізувати вірш; скласти усний твір «Коли і кому я останній раз простягнув руку допомоги».
Підготувати повідомлення про тополю як символ України.