Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»)

23.11.2014 13:29

Тема. Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).

Мета: познайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду;

допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії «Думка», удосконалювати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів;

формувати комунікативну компетентність, саморозвитку й самоосвіти;

виховувати почуття пошани до творчості Великого Кобзаря, патріотизму, відчуття духовного зв’язку з історичним минулим рідного народу.

                   Тип уроку: комбінований.

                   Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, бібліотечка творів Великого Кобзаря.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

         Бесіда.

1.     Що ви знаєте про особистість талановитого митця української культури Т.Г.Шевченка?

2.     Які твори Кобзаря ви читали, а які знаєте напам’ять?

3.     Як ви розумієте значення слова «кобзар»?

4.     Як вшановується пам'ять Т.Г. Шевченка у нашій місцевості?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Розповідь учителя.

Подолавши сотні верст разом із такими ж кріпаками, як він сам, Тарас потрапляє з України до Вільно (Вільнюса), потім до Санкт-Петербурга. Як і раніше, хлопець козачкує у пана Енгельгардта. Але йому тут відкривається й інший світ, світ мистецтва. Шевченко милується картинами, які прикрашають панські покої, тихцем їх перемальовує. Одного разу він так захопився, що не помітив, як приїхали пани. Його налаяли, веліли висікти на стайні різками. Ця сумна подія мала для Тараса й хороші наслідки: пан помітив незвичайні здібності кріпака до малярства й вирішив зробити з нього свого домашнього художника.

2.Заздалегідь приготовлені учні розігрують сценку. («Рольова гра»)

Тарас Шевченко. Енгельгардт віддав мене на чотири роки «разных живописных дел цеховому мастеру, некоему Ширяеву». Я брав участь в оздобленні приміщень сенату і синоду. Мені все цікаво. Петербург – величезне місто, я бував у різних митців.

Іван Сошенко. Одного разу в Літньому саду я побачив цього юнака, що перемальовував статуї. Познайомив його з видатними діячами російської й української культур: Карлом Брюлловим, Василем Григоровичем, Олексієм Венеціановим, Василем Жуковським, Євгеном Гребінкою. Друзі вирішили визволити його з кріпацтва. Для цього вони розіграли в лотерею портрет В.Жуковського (демонстрація портрета В. Жуковського), написаний К.Брюлловим, і за 2 500 крб. викупили Тараса у поміщика. Це сталося 22 квітня 1838 року.

Тарас Шевченко. Я був щасливий, на деякий час в мене навіть вселився світський біс. Але мене тягло малювати. Я вчився. Невдовзі рада Академії мистецтв нагородила мене трьома срібними медалями за картини.

         Все частіше захоплювала мене література. Перші твори мої опублікував Є.Гребінка, а пізніше, 1840 року, я написав 8 творів і об’єднав назвою «Кобзар».

3.Учень виступає із самостійно підготовленим повідомленням.

Історія написання та видання вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).

         Є. Гребінка в листі до Г.Ф. Квітки-Основ’яненка від 18 листопада 1838 р. про передання Шевченком творів для публікації в альманасі «Ластівка»: «Він мені дав гарних стихів на збірник». Автограф не відомий. У кінці 1838 року Шевченко передав Є. Гребінці текст вірша разом з кількома іншими творами для публікації в альманасі «Ластівка».

         У першодруці вірш помилково приєднано до поезії «На вічку пам'ять Котляревському». У складальному рукопису «Ластівки» ці вірші містились як окремі твори: під поезією «На вічну пам'ять Котляревському» рукою переписувача було написано: «Т. Шевченко», вірш «Тече вода в синє море…» поет підписав власноручно: «Т. Шевченко».

4.Теорія літератури. Запис до літературознавчого словничка.

Ліричний твір – художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

5.Виразне читання.

Учитель, а потім кілька учнів виразно читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»)

6.Складання паспорта вірша.

Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі.

Ідея: співчуття молодому самотньому козаку, який закинутий долею далеко від рідної землі.

Основна думка: у чужій сторонці навіть не звідти сонце сходить; наймиліша для кожної людини – батьківська хата, люди, природа.

Художні засоби поезії:

-         епітети: «синє море», «серце козацьке»;

-         метафори: «грає море», «грає серце», «думка говорить», «спіткалося горе»;

-         риторичні запитання: «Куди ти йдеш, не спитавшись?», «На кого покинув?»

7.Обговорення змісту твору.

-         За ким тужить козак у вірші?

-         Яку картину змальовує поет у вірші «Тече вода в синє море»?

-         Чи наявні символи у вірші? Доведіть свою думку.

-         Кого хотів зустріти молодий козак?

-         Чи можна стверджувати, що ліричний герой – Тарас Шевченко? Обґрунтуйте свою відповідь.

-         Як зрозуміти останні рядки твору?

-         Чому для нас рідний край – наймиліший?

-         Поміркуйте, чому вірш має назву «Думка».

IV. Підбиття підсумків уроку.

         Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення «Для мене вірш Т.Г. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…») – це …».

V. Домашнє завдання.

         Вивчити вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») напам’ять, уміти його аналізувати, зробити ілюстрації.

         Підготувати повідомлення:

1. Іван Підкова – історична особа.

2. Історія написання поеми «Іван Підкова».